Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic, partea a 2-a cu Serban Cristian

Share

Black Friday 2015 bate la usa, planul de marketing este gata si incepe sa aduca mici rezultate. Asteptam cu nerabdare sa inceapa sarbatoarea si sa vedem cum cresc numerele, dar ce faci daca primul numar pe care il vezi este 500? …error 500?

O sa fie putin cam tarziu sa te pregatesti si cu siguranta o sa pierzi 60% din suma investita in aceasta sarbatoare, procentul de cosuri abandonate o sa creasca considerabil, numarul de conversii al afiliatilor o sa scada si in concluzie magazinul tau o sa sufere pe o perioada destul de lunga.

Teste si simulari

Ca sa eviti un eveniment nedorit, inainte de Black Friday efectueaza cateva simulari, bazate pe cifrele din planul de marketing, impreuna cu compania ta de gazduire . Pe langa simulari nu uita sa testezi timpul de executie al functiilor cheie ale magazinului, de exemplu poate dauna ratei de conversie un formular de cautare cu autocomplete care se incarca foarte greu sau daca dureaza peste 6 secunde ca un produs sa se adauge in cos dupa apasarea butonului “Adauga in cos”.

Optimizeaza ceea ce este neaparat necesar

In cazul in care astepti o crestere a vizitatorilor cu 400% si inca nu ai facut un upgrade la webserverul tau, este timpul sa o faci, dar acest upgrade poate devenii foarte costisitor daca magazinul tau consuma resurse cand nu este cazul. In cazul in care ai probleme cu bugetul, optimizeaza strict ceea ce este necesar. Conform datelor dobandite de experienta lui Serban Cristian, landing-page-ul dedicat Black Friday va fi cea mai solicitata pagina, insa sarcina grea si decisiva ramane pe paginile de cart/ si checkout/.

Elimina functiile care nu sunt necesare

O metoda simpla de optimizare este eliminarea functiilor care nu sunt neaparat necesare si fac o diferenta mica d.p.d.v UX. Anul acesta Cristian a renuntat la dublarea pozelor ( efectul de mouse hover de la poza produsului ) si a eliminat caruselul de bannere principal. Pe langa aceste schimbari mai poti elimina si caruselul cu logo-urilor de brandurilor/clienti sau testimoniale, lasand in schimb numai un singur testimonial.  Sunt sigur ca mai sunt multe alte functii/fisiere care nu sunt necesare pe landing page-ul de black-friday.

Este important cum elimini o functie, deoarece eliminarea unei functii pe care tu o consideri neimportanta poate dauna ratei de conversie sau websiteului in sine. De exemplu poti elimina fisierele ce apartin de functia Wishlist dar nu uita sa lasi disponibila pagina cu produsele deja adaugate in Wishlist, s-ar putea ca userul sa aiba deja un Wishlist bogat pe care doreste sa il cumpere de Black Friday.

Imediat dupa eliminarea unei functii, retestati magazinul complet si verificati log-uri de debug, deoarece s-ar putea sa stricati alte functii ale magazinului. Se recomanda folosirea unit testing si folosirea dependintelor ( Composer sau Bower ).

Optimizarea codului CSS

Stiu ca am facut precizare la fisierele CSS in articolul anterior dar mai am de adaugat cateva idei. Am intalnit multe cazuri unde un website complex, ca un magazin online de exemplu, folosea un singur fisier CSS, unde se afla tot stilul website-ului. Acum ganditi-va ca luni aveti programat un meci de fotbal la ora 17:00, o sa carati cu voi echipamentul toata saptamana sau numai in decursul zilei de luni? Aceeasi idee se aplica si la fisierele CSS sau JS; ca sa eviti incarcarea codului care nu este necesar pe toate paginile, imparte codul in fisiere diferite pentru fiecare sectiune a magazinului.

Recomand cu caldura separarea codului folosit la versiunile responsive 320px, 480px si 768px. Incarcarea fisierului cu acest cod numai pe dispozitivele mobile si eliminarea bucatilor de cod folosite in versiunea desktop poate imbunatati performanta. Procesul este time-consuming si poate deveni costisitor dar cu rezultate vizibile pe o perioada indelungata.

O practica buna este de asemenea stergerea codului nefolosit, de multe ori am gasit bucati de cod folosit la oferte deja expirate incarcat pe toate paginile. Practic adauga 1-2Kb in plus la marimea fisierului CSS.

Evita folosirea JS

Incearca ca pe pagina dedicata evenimentului de Black Friday sa folosesti cat mai putine functii JavaScript. Functiile JS complexe care actioneaza asupra DOM-ului in mod excesiv dauneaza vitezei de incarcare foarte mult. De multe ori functiile de genu creeaza un sentiment de neliniste si nervozitate utilizatorului.

Muta task-urile consumatoare de resurse pe alte servere

Orice magazin online din Romania comunica cu minim doua API-uri pentru automatizarea anumitor task-uri, fie ele interne sau externe. Consider ca in top trei a functiilor consumatoare de resurse se afla: sistemul de email, generatorul de facturi si sistemul de AWB-uri.

Sistemul de email este cel mai solicitat, deoarece la plasarea unei comenzi el trebuie sa trimita minim 2 email-uri, unul pentru confirmarea comenzii catre client si unul catre administrator. Se poate folosii un server special pentru transactional emails, recomand cu placere Mandrill by Mailchimp, este gratuit in limita a 2.000 de email-uri trimise, apoi $9.95/luna pentru 25.000 de email-uri trimise.

Sistemul de facturare are ca sarcina generarea facturii si stocarea ei pe server ( deoarece nu doresti sa se genereze factura la fiecare request ). La plasarea comenzi el trebuie sa preia din baza de date produsele din comanda si datele clientului, apoi cu aceste date sa genereze un fisier .pdf si sa il salveze pe server. Apoi factura va fi descarcata sau vizualizata de minim patru ori de catre personalul magazinului si client. Toate aceste operatiuni genereaza trafic si incarca serverul. Poti folosi un sistem de facturare care dispune de API, recomand SmartBill sau Factureaza.ro. Daca ai deja un sistem de facturare integrat cu magazinul, plateste cateva ore un programator sa il mute pe un server separat, magazinul tau va transmite datele o data catre serverul respectiv, restul sarcinilor cad in responsabilitatea serverului dedicat modulului de facturare.

In cazul sistemului de AWB-uri nu recomand crearea si folosirea unui sistem propriu, aproape fiecare firma de curierat decenta dispune de API si un modul de generare/vizualizare/printare AWB-uri.

Integreaza CDN

CDN = Content Delivery Network, mai exact un server separat care se ocupa de livrarea fisierelor catre magazinul tau. Exista exact aceleasi avatantaje ca in cazul modulului de facturare, CDN-ul va fi resposabil de gazduirea si livrarea continutului tau. Daca esti un magazin din categoria fashion este absolut necesar folosirea unui CDN.

Recomandarea a venit din partea unui comentariu la articolul precedent, multumesc Andrei!

Alege platforma din timp

Am lasat acest punct la sfarsit deoarece este cel mai important. O platforma neoptimizata va incarca serverul cu toate chestiile de care nu vei avea nevoie. Daca utilizezi WordPress impreuna cu WooCommerce sau EDD si ai un magazin de nivel mediu, trebuie sa te reorientezi catre alta platforma cat mai curand. Pentru performante maxime recomand Magento sau CS Cart.

DeClub.ro a sarbatorit Black Friday 2014 pe un server cu 20 de nuclee ca sa suporte 1000 de vizitatori simultani. In scurt timp Cristian a fost nevoit sa mute magazinul pe CS Cart, o platforma care poate sustine cresterea actuala a magazinului.

Mini interviu cu Serban Cristian

Serban Cristian, Affiliate Manager la SuperAfiliati.ro si Manager la DeClub.ro a fost de acord sa imi raspunda la cateva intrebari, desigur a fost o mica provocare pentru el sa raspunda la intrebari relativ tehnice dar a reusit sa acopere raspunsurile cu brio.

  1. Ce pagina a magazinului este cea mai solicitata in perioada Black Friday?
    • Cu siguranta, ca si volum, landing-page-ul dedicat Black Friday va fi castigator detasat, dar incarcarea ce poate fi periculoasa va aparea pe /cart/ si /checkout/.
  2. Care este cea mai importanta decizie pe care ai luat-o in optimizarea vitezei de incarcare la DeClub.ro?
    • Pentru Black Friday am renuntat la dublarea pozelor ( mouse over effect ) si caruselul de bannere. Marimea paginii principale s-a injumatatit practic.
  3. Din experienta ta, conteaza ce platforma folosesti sau cum este optimizata platforma respectiva? Cu ce platforma ai obtinut performanta cea mai buna?
    • Cu siguranta, DeClub.ro este un magazin nou, anul trecut Black Friday ne-a prins pe WordPress + WooCommerce, platforma ce solicita maxim procesorul, asa ca a fost nevoie de un server 20 core care sa suporte un numar de 1000 vizitatori simultani. Anul acesta am migrat la CS Cart, platforma mai potrivita pentru cresterea actuala a magazinului, testele de stress au decurs cu rezultate foarte bune.
  4. Cu ce procent, aproximativ, poate creste rata de conversie un landing page cu o viteza de incarcare foarte buna?
    • Nu cred ca este atat de important landing-page-ul versus fluxul de comanda in sine. Conteaza probabil cu un procent de 10-12% dar funnelul catre pagina de thank you suporta majoritatea conversiei.

 


Sper ca aceste doua articole vor ajuta magazinele online si nu numai sa livreze o experienta placuta utilizatorilor. Multe din tehnicile prezentate aici se pot aplica si in alte tipuri de website. Pentru anul viitor o sa pregatesc o serie de articole si tutoriale legate de optimizarea WooCommerce, deoarece este un subiect foarte delicat.

Cheers!

 

Share

One Comment on “Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic, partea a 2-a cu Serban Cristian

  1. Pingback: Black Friday 2015, vazut din exterior | Hapiuc Robert

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *