Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic

Sunt mai putin de 3 saptamani pana la Black Friday 2015 si incep sa imi pun intrebari despre optimizarea magazinului pentru Black Friday, mai exact ma gandesc la cum dauneaza partea tehnica, procesul de cumparare si incerc sa gasesc solutii. Dacato.ro nu este inca lansat si nu participa la sarbatoare anul acesta, dar pentru Black Friday 2016 am pregatit reduceri multe si bune.

Separa ofertele de restul produselor

Incepe optimizarea magazinului tau prin separarea produselor participante la ofertele de Black Friday de restul produselor. Noi la Dacato estimam aproximativ 4000 de produse pe website in perioada sarbatorii de anul viitor, dar numai 700-800 vor participa la vinerea neagra.

Crearea unui landing page diferit si setarea lui ca home-page este o practica tot mai des intalnita. Anul trecut am vazut un magazin in situatia mea, avea aproximativ 600 de produse in oferta si le incarca pe toate pe aceeasi pagina, separarea pe categorii facandu-se cu jQuery Toggle, nu a fost ok sa astept 10s sa se incarce oferta lor de produse. Recomandarea mea este sa incarcati produsele cu AJAX, iar aici depinde de buget, timp, experienta si creativitate cum veti aplica AJAX-ul. Consider ca incarcarea produselor pe categorie cu AJAX si incarcarea produselor in functie de scroll sunt doua metode foarte bune pentru optimizare.

Optimizeaza viteza de incarcare

14 fisiere CSS cu 4-5 mii de linii de cod si 10 pluginuri JS incarcate in pagina ta principala nu isi au rostul si in landing page-ul dedicat Black Friday. La fel si imaginile produselor prea mari si neoptimizate. Inainte sa pui noul landing page sus, asigurate ca respecti cateva reguli generale:

  1. Nu adauga CSS/JS in partea de sus a paginii
  2. Optimizeaza numarul de request-uri
  3. Minify fisierele CSS si JS
  4. Redimensioneaza imaginile produselor corect, daca ai nevoie de 300x300px, 340x370px deja este prea mult
  5. Optimizeaza imaginile pe website
  6. Cache everything

Pregateste serverul

In functie de planul tau de marketing, este posibil ca serverul tau sa nu faca fata solicitarilor si nu ar fi ideal ca pe pagina de checkout un utilizator sa primeasca eroare 502 si sa piarda comanda ( si rezervarea din stoc a produsului ).

Prezinta estimarile de trafic la providerul tau de gazduire si el va sti ce upgrade trebuie facut, este o investitie minima pe termen scurt cu o importanta deosebita.

Repara erorile

Momentan si noi avem o lista de erori programate pentru a fi reparate anul viitor. Sunt programate pentru ca nu sunt foarte importante si asa ne putem gestiona mai bine bugetul.

Daca ai erori mici sau critice pe care utilizatorul le poate intampina, repara-le pana la lansarea campaniei de Black Friday.

Verifica versiunea de mobil

Este unul dintre cele mai importante aspecte din tot articolul, versiunea de mobil trebuie sa functioneze corect si sa fie corect optimizata pentru un device mobile.

Anul trecut m-a prins Black Friday in tren, ma intorceam din Bucuresti de la conferinta How to Web, eram aproape de casa si aveam in wishlist un SSD destul de bun, dar in buget. Eram sigur ca va fi in oferta eMAG, asa ca am scos telefonul si am inceput sa il caut.

Deoarece nu mi-am instalat aplicatia mult promovata de eMAG am fost nevoit sa folosesc versiunea de mobil a website-ului. Magazinul se misca dezastruos cu semnal full 3G, mi-a luat aproximativ 10 minute sa ajung in pagina de checkout, adica am urmat acesti pasi: Accesare website > Cauta produs ( swipe…swipe…swipe…here it is! ) > Adauga in cos > Plaseaza comanda ( aveam deja toate datele completate ). Au fost 4 pasi simpli, pe care i-am urmat de foarte multe ori in viata mea, dar totusi am pierdut 10 minute si cand am apasat pe „Finalizeaza Comanda” produsul meu nu mai era in stoc, lucru care m-a determinat sa caut in alta parte, dar am intampinat problema cu stocul din nou.


Sper ca anul acesta tot mai multe magazine au invatat din greselile de anul trecut, iar noi, utilizatorii, nu o sa intampinam aceleasi probleme.

Cheers!

 

 


Comments

7 răspunsuri la „Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic”

  1. S-ar mai putea adauga folosirea unui CDN – minim Clouflare varainta free –
    la punctul 3 completat cu „Minify fisierele CSS si JS si reducerea numarului lor (mai putine requesturi)”
    Si mare atentie la primul punct. Daca pui tot css-ul si js-ul in partea de jos risti ca in momentul unei incarcari de pagina care ia ceva timp pagina ta sa arate si sa se comporte ciudat/diferit (iar situatii de genu apar foarte des cand exista multe requesturi simultane)

    1. Avatar Robert Hapiuc
      Robert Hapiuc

      Ma refeream la stilurile inline. Mersi de recomandarea CDN-ului, o sa mai fac un articol si o sa mentionez si CDN-ul. 😉

      1. Și să nu-l ai optimizat, dacă îi pui cloudflare, deja nu mai contează, au ei tot ce îți trebuie (minify, compress).

        1. Avatar Robert Hapiuc
          Robert Hapiuc

          Optimizarea consta in mai mult decat un CDN. Un CDN nu scapa procesul serverului de stres.

  2. Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic, partea a 2-a cu Serban Cristian | Hapiuc Robert

    […] ca am facut precizare la fisierele CSS in articolul anterior dar mai am de adaugat cateva idei. Am intalnit multe cazuri unde un website complex, ca un magazin […]

  3. Black Friday 2015, vazut din exterior | Hapiuc Robert

    […] am scris cele doua articole despre optimizarea vitezei de incarcare parca am presimtit ca o sa se intample asa […]

  4. Prima luna de blogging | Hapiuc Robert

    […] macar unul dintre ele va ocupa pozitia de cel mai citit articol, ocupata in momentul de fata de Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru Black Friday, d.p.d.v. tehnic cu 506 […]

Sari la conținut